Tempo wzrostu cen po raz kolejny słabnie, ale nie oznacza to, że Polacy mogą liczyć na tańsze zakupy. Choć najnowsze Badanie i Raport Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency wskazuje, że ceny na sklepowych półkach w ujęciu miesięcznym nieco spadły to w ujęciu rocznym nadal rosną. Najpopularniejsze artykuły codziennego użytku są o 12% droższe niż przed rokiem. Nowym liderem na liście najtańszych sklepów został Lidl. Największy wzrost cen w skali roku zanotowały dodatki spożywcze (29%), natomiast produkty tłuszczowe jako jedyne potaniały (10%).
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2023 r. wzrosły rok do roku o 10,1%, a w stosunku do poprzedniego miesiąca utrzymały się na tym samym poziomie. Analitycy prognozują, że poziom inflacji we wrześniu będzie już jednocyfrowy i wyniesie 9%.
Średni koszyk zakupowy poniżej 300 zł
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w sierpniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 15,56 zł, czyli 5,18% i wyniosła 285,02 zł. Wzrosty cen odnotowano jedynie w dwóch sieciach, a w pozostałych jedenastu ceny badanych produktów były niższe niż w lipcu br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (9,66%) a największy wzrost w sklepach E.Leclerc (6,74%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 10 na 12 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w którym średnia cena koszyka w sierpniu 2023 r. była wyższa aż o 62,30 zł niż przed rokiem, tj. o 24,83%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach Biedronka (5,94%) i Lidl (3,17%). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o 12% z 254,44 zł w sierpniu 2022 r. do 285,02 zł w sierpniu 2023 r.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 212,01 zł (mniej o 13,60 zł niż w lipcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 349,86 zł (mniej o 17,52 zł niż w lipcu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w sierpniu 2023 r. wyniosła 137,85 zł i jest ona o 3,92 zł niższa niż w lipcu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w sierpniu 2023 r. była wyższa o 6,73% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w sierpniu 2023 r. droższy o 17,33% niż w 2022 r.
Choć oficjalny wskaźnik inflacji zbliżył się do poziomu 10 procent a ekonomiści prognozują, że w kolejnym miesiącu będzie to już wynik jednocyfrowy, to średnie ceny w sklepach nadal są na wysokim poziomie. Z najnowszej analizy ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że najpopularniejsze artykuły codziennego użytku są o 12 procent droższe niż przed rokiem. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy pokazuje, że w ostatnim miesiącu, względem 2022 roku, podrożało aż 9 na 10 analizowanych kategorii, które zbadaliśmy. Naszym zdaniem w kolejnych miesiącach będziemy obserwować jeszcze większą aktywność sieci handlowych jeśli chodzi o prowadzenie polityki cenowej. Dla klientów oznacza to wiele jesiennych akcji specjalnych i promocji produktów. Wpływ na poziom cen może mieć także fakt, że w ostatnim czasie doszło do dużej przeceny paliw na stacjach benzynowych. – Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency
Zmiana lidera. Lidl najtańszą siecią handlową
Z sierpniowego badania wynika, że Auchan po wielu miesiącach liderowania został zdetronizowany. Tym razem najtańsze zakupy można było zrobić w sieci Lidl, choć różnica w średniej cenie koszyka między nowym liderem a drugim Auchan wyniosła zaledwie 0,22 zł. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w sklepach Lidl wyniósł 228,43 zł. To spadek o 19,83 zł, czyli o 7,99 % mniej niż najtańszy koszyk w lipcu br., należący przed miesiącem do Auchan. Najwyższą wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2023 r. odnotowało w sieci E.Leclerc, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 315,82 zł.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach – 267,44 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w e-grocery – 355,91 zł. W sierpniu 2023 r. za zakupy online płaciliśmy o 8,17 zł więcej niż przed miesiącem. Natomiast najtańsze zakupy (282,09 zł) można było zrobić w sklepach hybrydowych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną oraz internetową.
Drożeją wszystkie kategorie z wyjątkiem produktów tłuszczowych
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w sierpniu 2023 r. względem 2022 r. podrożało 9 na 10 analizowanych kategorii badanych produktów: używki i piwo, nabiał, dodatki, produkty sypkie, mrożonki, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa i kosmetyki, napoje oraz słodycze. Jako jedyne w ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (10,02%). Natomiast w największym stopniu zdrożały dodatki. W sierpniu br. wzrost ten wyniósł 28,97% wobec 2022 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 18,57%, chemia domowa i kosmetyki o 17,30%, a słodycze o 13,57%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w sierpniu 2023 r. drożej o 1,68%).
Sierpień potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem ponownie jest Auchan, który oferował 24 artykuły w cenach minimalnych. Kolejno uplasowała się sieć Biedronka z 15 produktami z najniższymi cenami. Na wykresie widzimy, że w sklepach Lidl znalazły się 3 produkty w cenach minimalnych na 40 analizowanych. W sieciach ALDI znalazły się dwa najtańsze produkty, a w Dino i Selgros Cash & Carry po jednym najtańszym produkcie.
Najwięcej najdroższych badanych produktów (12) można było w sierpniu br. znaleźć w sieci Netto. Tuż za nią znalazł się E.Leclerc (9 produktów), a następnie Carrefour i POLOmarket (po 7 produktów), Intermarché (6 produktów), sklepy Dino i Kaufland (po 4 produkty), Selgros Cash & Carry, Makro Cash & Carry i ALDI (po 3 produkty) oraz Lidl i Biedronka z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.
Pełne Badanie i Raport Koszyk Zakupowy znajdą Państwo poniżej:
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 14 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc, Intermarché) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.