Choć w ciągu ostatnich miesięcy wskaźnik inflacji znacznie się obniżył to Polacy wciąż nie odczuwają tego przy codziennych zakupach. Ceny większości produktów spożywczych nadal rosną. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w marcu 2024 roku średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o blisko 2% w porównaniu z poprzednim miesiącem i o 0,41% w skali roku. Biedronka zdetronizowała Auchan w wyścigu o pozycję lidera najtańszych sieci handlowych. Najmocniej drożeją napoje (14%) i produkty sypkie (13%) natomiast największy spadek odnotowały produkty tłuszczowe (28%). Najtańsze zakupy oferowały hipermarkety, a najdroższe kanał e-grocery.
Według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2024 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2%, a w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosły o 0,2%. Tempo wzrostu cen jest najniższe od 2019 roku. Eksperci prognozują jednak, że w najbliższych miesiącach może zostać odnotowany lekki wzrost inflacji, głównie przez zakończenie działań osłonowych w zakresie cen żywności i energii.
Lidl z największym wzrostem w skali miesiąca i roku
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w marcu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 5,65 zł i wyniosła 292,87 zł. Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w lutym br. Dodatkowo w sześciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (21,84%), natomiast największy spadek w sklepach Kaufland (4,91%).W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano również w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w marcu 2024 r. była wyższa o 27,22 zł niż w 2023 r., tj. o 10,7%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Biedronka (18,08%), Selgros Cash & Carry (4,49%), Kaufland (1,8%) i POLOmarket (0,09%). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o jedyne 0,41% z 291,67 zł w marcu 2023 r. do 292,87 zł w marcu 2024 r.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 204,35 zł (więcej o 8,73 zł niż w lutym br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 366,25 zł (więcej o 7,02 zł niż w lutym br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w marcu 2024 r. wyniosła 161,90 zł i jest ona o 1,71 zł niższa niż w lutym br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w marcu 2024 r. była niższa o 8,22% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w marcu 2024 r. droższy o 2,49 % niż w 2023 r.
– Powrót stawki VAT na część produktów żywnościowych do poprzedniej – 5% wartości to główny temat w branży handlowej na przełomie marca i kwietnia. Tak jak przewidywaliśmy, część sieci wzięła podwyżki wyznaczonych produktów na siebie, niektóre zdecydowały się nawet na aktywne promowanie tych decyzji wśród klientów. Obecnie obserwujemy niższą aktywność działań sieci handlowych, choć w naszym zestawieniu po raz pierwszy od wielu miesięcy doszło do zmiany na pozycji lidera najniższych cen. Nie mam wątpliwości, że pozostali uczestnicy badania podejmą rękawicę i jeszcze nie raz będziemy świadkami zaciętej walki o uwagę klientów. W najbliższych tygodniach w ślad za zbliżającymi się mistrzostwami Euro 2024 w Niemczech, spodziewamy się wysypu akcji promocyjnych budowanych na emocjach kibiców piłki nożnej. Szczególnie, że polskiej reprezentacji udało się zakwalifikować do udziału w finałach – komentuje wyniki raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
Biedronka zdobywa szczyt zestawienia najtańszych sklepów
Z marcowego badania wynika, że po długiej dominacji Auchan pozycję lidera najniższych cen zdobywa sieć Biedronka. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 229,03 zł. To wzrost o 11,15 zł, czyli o 5,11% więcej niż najtańszy koszyk w lutym br., należący przed miesiącem do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 8,76 zł (Auchan) i 52,46 zł (Lidl). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w marcu 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 331,07 zł.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach – 283,67 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery – 346,53 zł. Natomiast najtańsze zakupy (292,87 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.
Napoje w górę, produkty tłuszczowe wciąż w dół
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w marcu 2024 r. względem 2023 roku podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (27,70%), mrożonki (8,54%), mięso, wędliny i ryby (6,38%) oraz nabiał (6,29%). W największym stopniu zdrożały napoje. W marcu br. wzrost ten wyniósł 14,09 % wobec 2023 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 12,75%, słodycze o 4,03% oraz używki i piwo o 3,65%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii dodatki (w marcu 2024 r. drożej o 0,35%).
W marcu br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem został Auchan, który oferował 22 produkty w cenach minimalnych. Kolejno uplasowała się Biedronka z 9 produktami z najniższymi cenami a następnie sklepy Aldi i Selgros Cash & Carry z 2 produktami z najniższymi cenami. Na wykresie widzimy, że w sieciach: Dino, Intermarchė, Lidl, Makro Cash & Carry, Netto i POLOmarket znalazło się po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.
Najwięcej najdroższych badanych produktów (20) można było w marcu br. znaleźć w sieci Intermarché. Kolejno uplasowała się sieć Netto (15 produktów), a następnie Aldi (4 produkty), E.Leclerc i POLOmarket ( po 3 produkty), Dino, Makro Cash & Carry i Selgros Cash & Carry (po 2 produkty) oraz sklepy Kaufland, Lidl i Carrefour z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.
Pełne Badanie i Raport Koszyk Zakupowy znajdą Państwo poniżej:
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc,) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.
Prawa autorskie do niniejszego raportu – Badanie i Raport: Koszyk Zakupowy oraz prawa do baz danych stanowiących podstawę jego opracowania przysługują ASM Sales Force Agency sp. z o.o. Jakiekolwiek wykorzystanie raportu oraz zawartych w nim zestawień informacji dotyczących cen w celach komercyjnych, w tym promocyjnych i informacyjnych, jest zabronione i wymaga zgody ASM Sales Force Agency sp. z o.o.