Październikowy koszyk zakupowy ze spadkiem 6,5% w skali miesiąca

Po wrześniowych podwyżkach październik przyniósł niewielką obniżkę cen podstawowych produktów spożywczych w sieciach handlowych. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA w październiku 2024 roku średnia cena koszyka zakupowego spadła o 20 zł w skali miesiąca. Dodatkowo w 8 na 13 sieci objętych badaniem, ceny badanych produktów były niższe niż przed miesiącem. Najtańsze zakupy oferował Lidl a najdroższe Netto. Rok do roku wciąż najbardziej rosną w górę ceny napojów (18%) a największy spadek notują produkty tłuszczowe (6%).

Według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w październiku 2024 r. wzrosły w ujęciu rok do roku o 5%, a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,3%. Analitycy przewidują, że w kolejnych miesiącach nastąpi kontynuacja wzrostu cen, a inflacja wyniesie nawet 5,5% na początku przyszłego roku.

Średnia cena koszyka zakupowego spadła poniżej 300 zł

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że październiku br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 20,28 zł czyli 6,56% i wyniosła 288,99 zł. Spadek cen odnotowano w ośmiu sieciach, a w pozostałych pięciu ceny badanych produktów były wyższe niż we wrześniu br. Dodatkowo w siedmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły powyżej 300 zł. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (29,04%), natomiast największy wzrost w sklepach Carrefour (1,45%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 7 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka zanotowano natomiast w sieci Kaufland, w której średnia cena koszyka w październiku 2024 r. była wyższa aż o 43,16 zł niż w 2023 r., tj. o 16%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w 5 sklepach, były to m.in.: Makro Cash & Carry (5,15 %), Selgros Cash & Carry (4,55%) czy E.Leclerc (3,11%).  Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 2,02% z 283,27 zł w październiku 2023 r. do 288,99 zł w październiku 2024 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 186,90 zł (mniej o 48,64 zł niż we wrześniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 355,90 zł (mniej o 3,64 zł niż we wrześniu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w październiku 2024 r. wyniosła 169,00 zł i jest ona o 45,00 zł wyższa niż we wrześniu br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w październiku 2024 r. była wyższa o 27,14% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w październiku 2024 r. droższy o 1,04% niż w 2023 r.

Choć najnowsze dane o inflacji wskazują na wciąż stopniowy wzrost cen w skali kraju, to z naszego najnowszego badania wynika, że w ostatnim miesiącu w 8 na 13 badanych sieci handlowych ceny nieco spadły. W październiku spadek wyniósł 6,5 procent w porównaniu do września. Średnia cena koszyka zakupowego zeszła poniżej 300 złotych. Patrząc na poszczególne kategorie produktów widzimy, że w październiku, w porównaniu do zeszłego roku, podrożało 6 na 10 badanych kategorii. Wzrosty notujemy między innymi w przypadku mięsa, wędlin, ryb, mrożonek i napojów. Z najnowszych danych GUS wynika, że inflacja znów daje o sobie znać, ale pamiętajmy, że wchodzimy właśnie w najgorętszy handlowy okres w roku. Najbliższe tygodnie poprzedzające grudniowe święta, będą obfitować w liczne promocje i akcje handlowe a sieci będą prowadziły wiele działań, którymi postarają się przyciągnąć uwagę klientów – mówi Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Lidl przed Biedronką i Auchan

Z październikowego badania wynika, że tym razem pozycję lidera najniższych cen zajął Lidl. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 230,09 zł. To spadek o 50,18%, czyli o 17,09% mniej niż najtańszy koszyk we wrześniu br., należący przed miesiącem do sieci Auchan.

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 1,19 zł (Biedronka) i 6,34 zł (Auchan). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w październiku 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 323,72 zł. 

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach – 272,14 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery – 364,78 zł. Natomiast najtańsze zakupy (288,99 zł) można było zrobić w sieciach tradycyjnych. 

Najmocniej zdrożały napoje, produkty tłuszczowe z największym spadkiem

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w październiku 2024 r. względem 2023 roku podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii produktów: mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku potaniały następujące kategorie: produkty tłuszczowe (6,50 %), dodatki (2,68%), produkty sypkie (1,64%) oraz chemia domowa i kosmetyki (0,31%). W największym stopniu zdrożały napoje. W październiku br. wzrost ten wyniósł 18,17% wobec 2023 r. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku chemia domowa i kosmetyki (w październiku 2024 r. taniej o 0,31 %).

W październiku br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem została Biedronka, która oferowała 25 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasował się Auchan z 7 produktami z najniższymi cenami a następnie Lidl (3 produkty) i Selgros Cash & Carry (2 produkty). Na wykresie widzimy, że w sieciach: E.Leclerc, Intermarché, Makro Cash & Carry i Netto znalazło się po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (28) można było w październiku br. znaleźć w sieci Netto. Kolejno uplasował się sklep POLOmarket (11 produktów). Następnie Aldi i Intermarchė (po 7 produktów), Dino i Kaufland (po 6 produktów), Carrefour (4 produkty) oraz Selgros Cash & Carry (2 produkty). W sklepach Biedronka, E.Leclerc i Makro Cash & Carry znalazło się po 1 produkcie z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Pełne Badanie i Raport Koszyk Zakupowy znajdą Państwo poniżej:

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy

Metodologia badania

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM SFA obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.

 

Prawa autorskie do niniejszego raportu – Badanie i Raport: Koszyk Zakupowy oraz prawa do baz danych stanowiących podstawę jego opracowania przysługują ASM SFA sp. z o.o. Jakiekolwiek wykorzystanie raportu oraz zawartych w nim zestawień informacji dotyczących cen w celach komercyjnych, w tym promocyjnych i informacyjnych, jest zabronione i wymaga zgody ASM SFA sp. z o.o.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.