Inflacja, która według GUS przekroczyła w marcu 3% oraz systematycznie rosnące ceny żywności w sklepach internetowych to czynniki, które wpłynęły na wzrost cen grupy najtańszych produktów. Wartość koszyka w kanale e-grocery wzrosła w skali roku o 7,5%, co oznacza, że Polacy coraz częściej kupują żywność przez Internet. Z Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency wynika też, że sieci handlowe działające w Polsce prowadzą bardzo aktywną politykę cenową. Średnia cena koszyka zakupowego spadła bowiem w marcu 2021 o 2% wobec 2020 r.
Raport koszyka zakupowego marzec 2021
Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że inflacja po 2,4% w lutym, w marcu podskoczyła do 3,2%. Zdaniem ekonomistów z największych polskich banków nie był to jednorazowy wzrost. Inflacja na podobnym poziomie utrzyma się w kolejnych miesiącach, także za sprawą coraz droższej żywności. Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że najbardziej w skali roku wzrosły ceny żywności w sklepach internetowych. W marcu za ten sam zestaw produktów w kanale e-grocery trzeba było zapłacić o 18,98 zł więcej, co oznacza wzrost o 7,53%. Ceny wzrosły także w sieciach Tesco, Selgros oraz E.Leclerc. Ogółem na 11 sklepów analizowanych w Badaniu i Raporcie Koszyka Zakupowego w marcu 2021 w 7 ceny były niższe niż przed rokiem a w 4 wyższe. Najtańszy koszyk zakupowy w marcu 2021 odnotowano w sieci Auchan, która wróciła na pozycję lidera po tym, gdy w lutym wyprzedził go Lidl.
– Ceny żywności w Polsce utrzymują się na wysokim poziomie. Z naszych analiz widać to bardzo dokładnie, zarówno w ujęciu miesięcznym – marzec do lutego jak i rocznym – I kwartał tego roku do I kwartału 2020. Takie wyniki, to odzwierciedlenie tego, co dzieje się ze wskaźnikiem inflacji w Polsce, który według ekonomistów utrzyma się w kolejnych miesiącach w okolicach 3%. Pocieszającym jest fakt, że w marcu obserwowaliśmy niewielkie, ale jednak spadki średniej wartości koszyka zakupowego. Jego wartość całościowo była niższa o 0,8%. Świadczy to o tym, że sieci handlowe skupiają się na prowadzeniu aktywnej polityki cenowej oraz walce o uwagę i portfele klientów – komentuje wyniki najnowszego raportu Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
Najtańsze i najdroższe zakupy w marcu 2021
Analiza średniej wartości koszyka zakupowego wykazała, że w marcu 2021 r. najtańsze zakupy można było zrobić ponownie w sieci Auchan. W sklepach tej marki przez kilka ostatnich miesięcy odnotowywano najniższą wartość koszyka zakupowego, jedynie w lutym palmę pierwszeństwa pod tym kątem Auchan oddał sklepom Lidl. Najniższa wartość koszyka zakupowego wyniosła w marcu 212,33 zł (Auchan). To o 0,39 zł więcej niż w lutym i o 5,98 zł więcej niż w styczniu. Najwyższą wartość koszyka zakupowego w marcu 2021 r. ASM Sales Force Agency odnotowała w sieci E.Leclerc, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 244,26 zł. Wartość ta pozostaje wyższa o 31,93 zł, czyli o 15% od najtańszego Auchan.
Po raz kolejny w ujęciu całkowitym najdroższym kanałem zakupów pozostaje e-grocery. Tam średnia suma koszyka zakupowego marzec 2021 kształtowała się na poziomie 271,08 zł, co stanowi dalszy wzrost cen w tym kanale o kolejne 1,05% wobec lutego.
Analiza 11 sieci handlowych, w tym kanału sprzedaży online wykazała, że w większości (6 z 11) sklepów objętych badaniem, ceny w marcu br. były wyższe niż w ubiegłym miesiącu. Najwyższe, średnie ceny w koszyku zakupowym po raz kolejny odnotowano w e-grocery. Potwierdza to fakt, że ten sposób zakupów nadal cieszy się dużym zainteresowaniem konsumentów.
Największy spadek cen odnotowaliśmy w sklepach sieci Intermarche (-1,45%). Ceny spadły także w sklepach Carrefour (-1,08%) oraz w Tesco (-1,18%). Kolejny miesiąc z rzędu różnica między e-grocery a najtańszym średnim koszykiem zakupowym Marzec 2021 (w tym miesiącu Auchan) wyniosła 28%.
Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (5,03%), w sklepach E.Leclerc (3,94%) oraz w kanale e-grocery (1,05%).
Różnica między średnimi cenami koszyków zakupowych w kanale e-commerce a cenami w kanale tradycyjnym wynosi 19,8%, przed miesiącem różnica ta wyniosła 16%. Koszyk w sklepach stacjonarnych kosztował średnio 226,22 zł, a w sprzedaży online – 271,08 zł.
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 178,66 zł (więcej o 3,3 zł niż w lutym), natomiast koszyk produktów najdroższych – 315,40 zł (mniej o 19,98 zł niż w lutym). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w marcu 2021 r. wyniosła 136,74 zł i jest ona o 14,58 zł mniejsza niż w lutym. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w marcu 2021 r. była wyższa o 9,17 % niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w marcu br. tańszy o 8,94 % niż w 2020 r.
Badanie koszyka zakupowego marzec 2021 w porównaniu z ubiegłym rokiem
Eksperci ASM Sales Force Agency od ponad dwóch lat cyklicznie analizują ceny zestawu takich samych produktów. Dzięki temu dane prezentowane w niniejszym raporcie pozwalają na analizę działań sieci handlowych na przestrzeni miesiąca, kolejnych kwartałów oraz w ujęciu rocznym. Z poniższego wykresu wynika, że koszyk zakupowy w marcu 2021 roku, na 11 badanych sieci handlowych, w 4 ceny były wyższe niż przed rokiem, a w 7 niższe.
Największy wzrost, na poziomie 7,53% odnotowano w kanale e-grocery, w którym średnia cena wzrosła o 18,98 zł. Największy spadek odnotowano w sieci Makro, w której średnia cena była w marcu 2021 niższa o 21,74 zł niż przed rokiem. To spadek o 9,04%.
Eksperci ASM Sales Force Agency przeanalizowali także dane z I kwartału 2021 i porównali je z cenami w 2020 roku. W skali I kwartału 2021 najtańsza była sieć Auchan (ze średnią wartością koszyka zakupowego na poziomie 210,21 zł), choć w każdym kolejnym miesiącu pierwszego kwartału wartość koszyka w tej sieci rosła. Najbardziej w lutym, nieco mniej w marcu. Najdroższy spośród sklepów tradycyjnych był Selgros z koszykiem na poziomie 245,96 zł. To o 17% więcej, niż w Auchan.
Pod względem najwyższych cen, podium w skali kwartału zajmują te same sieci, co w marcu: najdroższe jest e-grocery (wartość koszyka 270,66 zł), w którym najdrożej było w styczniu, nieco taniej w lutym i ponownie drożej w marcu; druga pozycja to Selgros (245,96 zł), w którym ceny spadały z kwartału na kwartał oraz E.Leclerc (236,98 zł), gdzie ceny rosły co miesiąc, z największym przyrostem w marcu. Najbardziej wyrównany poziom cen w I kwartale 2021 zaobserwowano w sieci Carrefour. Największe zmiany cen odnotowano w sieci Lidl, w którym ceny w lutym mocno spadły wobec stycznia, by następnie znacząco wspiąć się w górę w marcu (sprawdź raport koszyka zakupowego luty 2021).
Ciekawe obserwacje przynosi porównanie cen w I kwartale 2021 r. wobec 2020 r. Na 11 analizowanych sieci handlowych oraz kanału sprzedaży online w aż 8 ceny koszyka w I kwartale 2021 były niższe niż przed rokiem. W największym stopniu ceny spadły w sieciach Lidl (6,92%), Makro (6,58%), Auchan (2,40%) oraz E.Leclerc (1,70%). Wzrost cen zaobserwowano z kolei w 2 sieciach handlowych (Tesco i Selgros) oraz w kanale e-grocery. Największy wzrost cen nastąpił w tym ostatnim – o 5,50%.
Wyjaśnienie:
Informujemy, że w związku z informacją sieci Selgros, eksperci ASM Sales Force Agency ponownie przeanalizowali dane w raporcie koszyka zakupowego marzec 2021. W wyniku niedopatrzenia, do wspomnianej analizy trafiła niewłaściwa cena jednego produktu – herbaty Lipton. Po wprowadzeniu poprawnych wartości, pozycja Selgros w marcowym zestawieniu zmieniła się z drugiej na trzecią.