Mimo rosnącej inflacji, ceny w sieciach handlowych analizowanych w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® spadły nieznacznie, o 0,04% wobec kwietnia oraz o 4,9% wobec maja 2020 roku. Eksperci ASM Sales Force Agency obserwują silną konkurencję pomiędzy sieciami, zwłaszcza po luzowaniu pandemicznych obostrzeń. Zakupy przez Internet wciąż pozostają znacznie droższą alternatywą dla sklepów stacjonarnych. Po raz czwarty w tym roku najtańszy koszyk zakupowy zaoferowała sieć Auchan.
Maj 2021 w handlu
Po długim weekendzie majowym przywrócono możliwość handlu w galeriach, choć wciąż obowiązywały restrykcyjne limity obecności klientów w sklepach. Z badań ruchu w centrach handlowych wynika, że klienci wrócili do zakupów stacjonarnych, jednak liczba odwiedzających jest znacząco niższa. Kolejne miesiące pokażą czy wraz ze słabnięciem pandemii Polacy wrócą do starych przyzwyczajeń, czy może utrzymają nowe nawyki zakupowe.
Analiza średniej wartości koszyka zakupowego wykazała, że w maju 2021 r. najtańsze zakupy po raz kolejny można było zrobić w sklepach sieci Auchan, w której średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 210,52 zł. To o 4,03 zł mniej niż wyniósł najtańszy koszyk w kwietniu, również należący przed miesiącem do Auchan. O miano sieci z najniższą wartością koszyka walczyły również sklepy Carrefour (216,02 zł) i Makro (Cash&Carry) (220,22 zł). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w maju 2021 r. ASM Sales Force Agency odnotowała podobnie jak w poprzednim miesiącu w sieci Tesco, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 233,94 zł, czyli o 11% więcej niż w najtańszym Auchan.
* Ceny produktów odbiegających gramaturą od uwzględnionych w badaniu, zostały odpowiednio przeliczone.
** Jeden z produktów w grupie SŁODYCZE został zastąpiony zamiennikiem
– U progu wakacji trwa w Polsce sezon na drożyznę. Z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że obecnie mamy w kraju najwyższy wzrost cen od kilkunastu miesięcy, o 4,7 procent w ujęciu rocznym. Nasze najnowsze analizy pokazują bardzo dużą rozbieżność cen żywności pomiędzy zakupami stacjonarnymi oraz tymi przez Internet. Wysokie ceny zakupów online mogą sprawić, że po wielu miesiącach przyzwyczajeń, w najbliższym czasie klienci będą wybierać zakupy w placówkach stacjonarnych – komentuje Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
Gdzie najtaniej, a gdzie najdrożej w maju?
Analiza 11 sieci handlowych, w tym kanału sprzedaży online wykazała, że w 6 sieciach objętych badaniem, ceny w maju br. były nieznacznie niższe niż w ubiegłym miesiącu. Najwyższe, średnie ceny w koszyku zakupowym po raz kolejny odnotowano w e-grocery.
Największy spadek cen można zaobserwować w sklepach sieci Tesco (-3,80%), Carrefour (-3,57%) i Intermarché (-2,64%). W maju br. ceny w kanale e-grocery nieznacznie wzrosły (1,59%). Za zakupy online zapłaciliśmy o 4,02 zł więcej niż w kwietniu br. Kolejny miesiąc z rzędu różnica między e-grocery a najtańszym średnim koszykiem zakupowym (w tym miesiącu Auchan) utrzymuje się na wysokim poziomie i wynosi 17%. Zobacz więcej w naszym ostatnim artykule: Badanie i Raport Koszyka Zakupowego® – kwiecień 2021
Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w maju 2021 r. wskazało, że w tym miesiącu najtańsze zakupy można było zrobić w kanale hybrydowym (219,84 zł).
Najdroższy w maju 2021 r. był kanał e-grocery, gdzie zakupy kosztowały w przybliżeniu 257,51 zł, czyli o 17% więcej niż w najtańszym kanale hybrydowym.
Kolejny analizowany miesiąc pokazał, że w przypadku minimalnych cen produktów, ponownie liderem jest sieć Auchan, która oferowała w maju 11 produktów w cenach minimalnych.
Najwięcej najdroższych produktów, bo aż 19 można było znaleźć w kanale e-grocery. Tuż za nim znalazła się sieć E.Leclerc (10 produktów) oraz inna sieć Cash&Carry (5 produktów).
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 181,08 zł (mniej o 0,84 zł niż w kwietniu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 295,15 zł (więcej o 2,09 zł niż w kwietniu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w maju 2021 r. wyniosła 114,07 zł i jest ona o 2,93 zł większa niż w kwietniu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w maju 2021 r. była wyższa o 0,92% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w maju br. tańszy o 15,00% niż w 2020 r.
Eksperci ASM Sales Force Agency od ponad dwóch lat cyklicznie analizują ceny zestawu takich samych produktów. Dzięki temu dane prezentowane w niniejszym raporcie pozwalają na analizę działań sieci handlowych na przestrzeni miesiąca, kolejnych kwartałów oraz w ujęciu rocznym. Z poniższego wykresu wynika, że w maju 2021 roku, na 11 badanych sieci handlowych, w 9 ceny były niższe niż przed rokiem, a w 2 wyższe.
Największy spadek, tj. na poziomie 14,18% odnotowano w sklepach E.Leclerc, w których średnia cena spadła o 36,91 zł. Największy wzrost cen względem 2020 roku odnotowano w sklepach Kaufland (2,33%).