Rekordowy poziom inflacji zaczyna być widoczny w sieciach handlowych. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency w lipcu 2021 r. wartość koszyka minimalnego, czyli zestawu analizowanych produktów dostępnych w sieciach handlowych w najniższych cenach, wzrosła o 5,99%. Średnie ceny podstawowych produktów wzrosły o 2,25% wobec czerwca. E-grocery pozostaje najdroższym kanałem zakupów. Lidl wyprzedził w lipcu Auchan w rankingu najtańszych sieci handlowych.
Rekordowy poziom inflacji
Ze wstępnych danych GUS wynika, że w lipcu br. inflacja wyniosła w Polsce 5% wobec 4,4% w czerwcu i jest to najwyższy poziom od ponad 10 lat. Tak wysoki poziom inflacji odbija się na cenach produktów spożywczych. W lipcu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 229,98 zł. To wzrost o 5,05 zł (2,25%) w porównaniu do czerwca br. i o 0,97 zł (0,42%) w porównaniu do lipca 2020 r.
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 9 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w lipcu br. były wyższe niż w czerwcu. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (5,78%). W ujęciu rocznym podobnie jak w miesięcznym, w dziewięciu sieciach odnotowano wzrost cen wobec 2020 roku. Były to min.: Tesco (6,43%), e-grocery (3,43%), czy Carrefour (3,29%).
– Aż 5% w ujęciu rocznym wyniosła inflacja w lipcu, wynika ze wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego. O ponad 3% zdrożały żywność i napoje bezalkoholowe, a wzrost cen nośników energii przekroczył 5%. Powszechną drożyznę potwierdzają także nasze najnowsze dane w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy®. Według nich o niemal 6% w ujęciu rocznym wzrosła w lipcu cena koszyka minimalnego, czyli zestawu analizowanych przez nas produktów dostępnych w sieciach handlowych w najniższych cenach. Lipiec jest kolejnym miesiącem z rzędu, w którym obserwujemy wzrost ceny koszyka minimalnego. Z kolei koszyk maksymalny był w lipcu tańszy niż przed rokiem o 7,73%, co oznacza, że właściciele sieci handlowych wciąż aktywnie poszukują sposobów na walkę cenową w niektórych grupach produktów. Po czerwcowych akcjach promocyjnych związanych z Euro 2020 nie ma już śladu, ale pojawiły się promocje na produkty sezonowe i związane z Igrzyskami Olimpijskimi w Tokio – komentuje wyniki badania Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
Tym razem najtańsze zakupy można było zrobić w sieci Lidl, w której średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 213,51 zł. To o 6,52 zł więcej niż wyniósł najtańszy koszyk w czerwcu, należący przed miesiącem do Auchan. Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lipcu 2021 r. ASM Sales Force Agency odnotowała po raz kolejny w sieci Tesco, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 245,44 zł, czyli o blisko 15% więcej niż w najtańszych sklepach Lidl.
Koszyk zakupowy w lipcu 2021
Lipiec 2021 r. przyniósł nieznaczny wzrost cen w kanale e-grocery w stosunku do czerwca br. Ponownie spośród 10 analizowanych grup produktów 5 było najdroższych w tym kanale sprzedaży. Najwięcej najtańszych grup produktowych (5) można było znaleźć w sieci Lidl (chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mrożonki, słodycze i produkty sypkie). Dwie najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Makro (nabiał i napoje). Ani jednej najtańszej grupy produktów nie było w lipcu w kanale e-grocery oraz w sieciach Biedronka, Intermarché, Kaufland, Tesco oraz w innej sieci Cash&Carry.
Lipiec pokazał, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderami są sieci: Auchan i Makro, które oferowały po 11 produktów w cenach minimalnych. Przedstawiony wykres pokazuje, że w sklepach E.Leclerc znalazły się po 3 najtańsze produkty, a w Biedronce i Kauflandzie wystąpiły 4 produkty w cenie minimalnej na 40 analizowanych. Poziom 9 najtańszych produktów stwierdzono w sieci Lidl, a 6 w innej sieci Cash&Carry. W Tesco i Intermarché był tylko jeden najtańszy produkt.
Gdzie najdrożej, a gdzie najtaniej?
Najwięcej najdroższych produktów (10) można było znaleźć w sieciach Tesco i E.Leclerc. Tuż za nim znalazł się kanał e-grocery (9 produktów) oraz inna sieć Cash&Carry (6 produktów).
W czerwcu najwięcej najdroższych produktów odnotowano w kanale e-grocery, druga w tym zestawieniu była sieć E.Leclerc. Najmniej najdroższych produktów odnotowano w lipcu br.
w Biedronce, Auchan Carrefour i Makro (po 1 produkcie) oraz w Intermarché (2 produkty).
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 187,07 zł (więcej o 9,97 zł niż w czerwcu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 295,09 zł
(więcej o 4,95 zł niż w czerwcu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lipcu 2021 r. wyniosła 108,02 zł i jest ona o 5,02 zł mniejsza niż w czerwcu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w lipcu 2021 r. była wyższa o 5,99% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lipcu br. tańszy o 7,73% niż w 2020 r.
Eksperci ASM Sales Force Agency od ponad dwóch lat cyklicznie analizują ceny zestawu takich samych produktów. Dzięki temu dane prezentowane w niniejszym raporcie pozwalają na analizę działań sieci handlowych na przestrzeni miesiąca, kolejnych kwartałów oraz w ujęciu rocznym. Z poniższego wykresu wynika, że w lipcu 2021 roku, na 11 badanych sieci handlowych, w 2 ceny były niższe niż przed rokiem, a w 9 wyższe.
Największy spadek, tj. na poziomie 9,83 % odnotowano w sklepach Makro, w których średnia cena spadła o 23,88 zł. Największy wzrost cen względem 2020 roku odnotowano w zeszłym miesiącu w sklepach Tesco (6,43%).