Codzienne zakupy spożywcze droższe o 5,8% niż przed rokiem

Ceny w sieciach handlowych ponownie poszły w górę. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM SFA w listopadzie 2024 roku średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o 3,6% w skali miesiąca i 5,8% w ujęciu rocznym. W siedmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły powyżej 300 zł. Pozycję lidera najniższych cen zajął Auchan natomiast najdroższy koszyk o wartości blisko 350 zł odnotowano w sieci Netto. W badanym okresie najmocniej zdrożały napoje (23%) i słodycze (14%). Najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w hipermarketach.

Według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2024 r. wzrosły w ujęciu rok do roku o 4,7%, a w porównaniu z poprzednim miesiącem o 0,5%. Eksperci zakładają stabilizację inflacji w grudniu oraz lekki jej wzrost w pierwszym kwartale 2025 r.

Lidl z największym wzrostem w skali miesiąca i roku

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w listopadzie br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 10,59 zł czyli 3,67% i wyniosła 299,58 zł. Wzrost cen odnotowano w dziesięciu sieciach, a w pozostałych trzech ceny badanych produktów były niższe niż w październiku br. Dodatkowo w siedmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły powyżej 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (33,27%), natomiast największy spadek w sklepach Carrefour (7,71%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka zanotowano w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w listopadzie 2024 r. była wyższa aż o 81,12 zł niż w 2023 r., tj. o 36%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w 4 sklepach, były to m.in.: Carrefour (5,13 %), E.Leclerc  (3,11%) czy Makro Cash & Carry (3,03%). Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 5,81% z 283,14 zł w listopadzie 2023 r. do 299,58 zł w listopadzie 2024 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 208,97 zł (więcej o 22,07 zł niż w październiku br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 368,67 zł (więcej o 12,77 zł niż w październiku br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w listopadzie 2024 r. wyniosła 159,70 zł i jest ona o 9,30 zł niższa niż w październiku br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w listopadzie 2024 r. była wyższa o 16,18% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w listopadzie 2024 r. droższy o 1,14% niż w 2023 r

Listopadowy wzrost cen koszyka zakupowego o 5,8% rok do roku pokazuje, że presja inflacyjna wciąż istotnie wpływa na kwoty, które konsumenci widzą na paragonach. Największe podwyżki w kategoriach takich jak napoje i słodycze odzwierciedlają rosnące koszty surowców i transportu. Jednocześnie różnica niemal 160 zł między najtańszym a najdroższym koszykiem zakupowym wskazuje, że sieci handlowe mają szerokie pole manewru w kształtowaniu poziomów cen wybranych produktów. Konsumenci, którym zależy na oszczędnych zakupach, muszą bardzo sprawnie poruszać się w świecie ofert i promocji, a tych nie brakuje tuż przed świętami. Sieci sklepów prowadzą wiele działań, aby sprostać oczekiwaniom klientów w zmieniających się warunkach rynkowych – mówi Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Sieć Netto z koszykiem o wartości blisko 350 zł

Z listopadowego badania wynika, że tym razem pozycję lidera najniższych cen zajął Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 247,56 zł. To wzrost o 17,47 zł, czyli o 7,60 % więcej niż najtańszy koszyk w październiku br., należący przed miesiącem do sieci Lidl.

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 24,83 zł (Biedronka) i 37,23 zł (Selgros Cash & Carry). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w listopadzie 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 349,23 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w hipermarketach – 282,16 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store – 368,98 zł. Natomiast najtańsze zakupy (299,58 zł) można było zrobić w sieciach tradycyjnych.

W strefie spadkowej tylko produkty tłuszczowe oraz chemia domowa i kosmetyki

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w listopadzie 2024 r. względem 2023 roku podrożało 8 na 10 analizowanych kategorii produktów: dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku potaniały następujące kategorie: produkty tłuszczowe (1,11 %) oraz chemia domowa i kosmetyki (0,70%). W największym stopniu zdrożały napoje. W listopadzie br. wzrost ten wyniósł 22,94% wobec 2023 r. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku chemia domowa i kosmetyki (w listopadzie 2024 r. taniej o 0,70 %).

W listopadzie br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem została Biedronka, która oferowała 24 produkty w cenach minimalnych. Kolejno uplasował się Auchan z 8 produktami z najniższymi cenami a następnie Aldi, Intermarchė i Selgros Cash & Carry ( po 2 produkty). Na wykresie widzimy, że w sieciach: Carrefour, Kaufland, Makro Cash & Carry i Netto znalazło się po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (21) można było w listopadzie br. znaleźć w sieci Netto. Kolejno uplasowały się sklepy POLOmarket, Aldi i Intermarchė (po 7 produktów). Następnie Biedronka i E.Leclerc  ( po 3 produkty) oraz Dino, Kaufland i Lidl (po 2 produkty). W sklepach Auchan i Carrefour znalazło się po 1 produkcie z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Pełne Badanie i Raport Koszyk Zakupowy znajdą Państwo poniżej:

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy

Metodologia badania

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM SFA obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.

 

Prawa autorskie do niniejszego raportu – Badanie i Raport: Koszyk Zakupowy oraz prawa do baz danych stanowiących podstawę jego opracowania przysługują ASM SFA sp. z o.o. Jakiekolwiek wykorzystanie raportu oraz zawartych w nim zestawień informacji dotyczących cen w celach komercyjnych, w tym promocyjnych i informacyjnych, jest zabronione i wymaga zgody ASM SFA sp. z o.o.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.