Czerwcowy koszyk zakupowy z niewielkim spadkiem w skali miesiąca i roku

Ceny podstawowych produktów spożywczych po raz pierwszy od dłuższego czasu nieznacznie spadły. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w czerwcu 2024 roku średnia cena koszyka spadła o nieco ponad złotówkę (0,35%) zarówno w skali miesiąca jak i w porównaniu z poprzednim rokiem. Dodatkowo w 7 na 13 sieci objętych badaniem, ceny badanych produktów były niższe niż przed miesiącem. Spadek zaliczyło aż siedem kategorii produktów a największy wzrost cen (18,88%) w skali roku ponownie odnotowano w kategorii napoje.

Według danych GUS w czerwcu 2024 roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,6%.  W skali miesięcznej wzrost inflacji wyniósł 0,1%. Zdaniem ekonomistów za sprawą zbliżających się podwyżek taryf na energię elektryczną, gaz i ciepło sieciowe odczyty inflacyjne w nadchodzących miesiącach będą znacznie wyższe. 

Siedem sieci ze spadkiem cen

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w czerwcu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku obniżyła się o 1,05 zł i wyniosła 296,36 zł. Spadek cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były wyższe niż w maju br. Dodatkowo w siedmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (4,46%), natomiast największy spadek w sklepach Auchan (5,50%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 6 na 13 analizowane sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano ponownie w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w czerwcu 2024 r. była wyższa o 67,10 zł niż w 2023 r., tj. o 26,61%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w 7 sklepach, były to m.in. Netto (5,28%), E.Leclerc (4,88%) czy Auchan (3,88%). Średnia wartość koszyka zakupowego spadła rok do roku o 0,35% z 297,40 zł w czerwcu 2023 r. do 296,36 zł w czerwcu 2024 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 207,29 zł (mniej o 7,88 zł niż w maju br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 361,45 zł (mniej o 2,23 zł niż w maju br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w czerwcu 2024 r. wyniosła 154,16 zł i jest ona o 5,65 zł wyższa niż w maju br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w czerwcu 2024 r. była niższa o 9,58% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w czerwcu 2024 r. tańszy o 3,09 % niż w 2023 r.

– Letnie słońce stopiło ceny w największych sieciach handlowych. Po raz pierwszy od dawna podstawowe produkty spożywcze w zestawieniu ASM Sales Force Agency były nieco tańsze zarówno w porównaniu do zeszłego miesiąca jak i do wskaźników przed rokiem. Klienci sklepów we własnych portfelach odczuli, że inflacja rośnie na niższym niż dotąd poziomie. Spadki odnotowaliśmy w aż siedmiu na trzynaście badanych sieci handlowych. W czerwcu w porównaniu do zeszłego roku spadek odnotowaliśmy w przypadku produktów tłuszczowych, w mięsach, rybach i nabiale. Tradycyjnie, co jest charakterystyczne dla miesięcy letnich, drożały napoje, piwo, rosły także ceny produktów sypkich. W najbliższych tygodniach handlowcy nadal będą prowadzić letnie promocje na wybrane grupy produktów. Trzeba się jednak spodziewać, że z powodu wielu upalnych, letnich dni, ceny takich produktów jak napoje będą utrzymywać się na wyższym poziomie – komentuje wyniki raportu Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM Sales Force Agency.

Najdroższe zakupy w sieci Lidl

Z czerwcowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen nadal utrzymuje Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 231,91 zł. To spadek o 13,49 zł, czyli o 5,50% mniej niż najtańszy koszyk w maju br., należący przed miesiącem również do Auchan. 

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 30,22 zł (Biedronka) i 57,50 zł (Makro Cash & Carry). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w czerwcu 2024 r. odnotowano w sieci Lidl, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 319,22 zł. 

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w hipermarketach – 281,25 zł.  Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery – 352,30 zł. Natomiast najtańsze zakupy (296,36 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną. 

Napoje wciąż na czele drożejących kategorii

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w czerwcu 2024 r. względem 2023 roku podrożały 3 na 10 analizowanych kategorii produktów: napoje, produkty sypkie oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku spadek odnotowały produkty tłuszczowe (21,03%), mięso, wędliny i ryby (5,22%), chemia domowa i kosmetyki (4,78%), nabiał (4,48%), dodatki (2,19%), mrożonki (0,82%) oraz słodycze (0,36%). W największym stopniu zdrożały napoje. W czerwcu br. wzrost ten wyniósł 18,88% wobec 2023 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 5,51% a używki i piwo o 2,11%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (w czerwcu 2024 r. taniej o 0,36%).

Najwięcej najdroższych badanych produktów (13) można było w czerwcu br. znaleźć w sieci Netto. Kolejno uplasowały się sklepy Intermarché (11 produktów) i POLOmarket (10 produktów). Następnie E.Leclerc (6 produktów), Aldi (5 produktów), Dino (4 produkty), Lidl i Makro Cash & Carry (po 3 produkty), Biedronka (2 produkty) oraz sklepy Selgros Cash & Carry i Kaufland z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Pełne Badanie i Raport Koszyk Zakupowy znajdą Państwo poniżej:

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy

Metodologia badania

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.

 

Prawa autorskie do niniejszego raportu – Badanie i Raport: Koszyk Zakupowy oraz prawa do baz danych stanowiących podstawę jego opracowania przysługują ASM Sales Force Agency sp. z o.o. Jakiekolwiek wykorzystanie raportu oraz zawartych w nim zestawień informacji dotyczących cen w celach komercyjnych, w tym promocyjnych i informacyjnych, jest zabronione i wymaga zgody ASM Sales Force Agency sp. z o.o.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.