Inflacja w grudniu ubiegłego roku wyniosła 16,6%. Choć to drugi z rzędu spadek dynamiki inflacji, to ceny żywności wciąż rosną. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnia cena koszyka zakupowego była w grudniu 2022 roku o 18%, czyli o 40 złotych wyższa niż przed rokiem. Najmocniej wśród żywności w ujęciu rocznym zdrożały produkty tłuszczowe (68%), nabiał (26%), używki i piwo (25%) oraz produkty sypkie (23%).
Ze wstępnych danych GUS wynika, że w grudniu ubiegłego roku inflacja w ujęciu rocznym wzrosła o 16,6 % wobec 17,5 % w listopadzie. Nowy odczyt okazał się wyraźnie niższy od prognoz rynkowych. Ekonomiści szacują jednak, że dynamika cen ponownie przyśpieszy i osiągnie najwyższy poziom w lutym bieżącego roku.
Średnia cena koszyka o 18% wyższa niż przed rokiem, najtańszy koszyk drożeje jeszcze bardziej
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 10 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w grudniu ub.r. były nieznacznie wyższe niż w listopadzie. Spadki cen odnotowano jedynie w sklepach: Netto (2,89%), Kaufland (2,70%) oraz Intermarché (2,45%). Średnia cena koszyka zakupowego w grudniu 2022 r. wyniosła 268,49 zł. To wzrost o 0,91 zł, czyli 0,34% w porównaniu do listopada ub.r. Największe podwyżki odnotowano w sieci Lidl (3,01%). W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to min.: kanał e-grocery (20,52%), Auchan (18,73%) czy Makro Cash & Carry (18,72%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w której średnia cena koszyka w grudniu 2022 r. była wyższa aż o 47,69 zł niż przed rokiem, tj. o 21,29%.
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 213,70 zł (więcej o 6,56 zł niż w listopadzie), natomiast koszyk produktów najdroższych – 306,54 zł (mniej o 35,75 zł niż w listopadzie). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w grudniu 2022 r. wyniosła 92,84 zł i jest ona o 42,31 zł niższa niż w listopadzie ub. r. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego grudniu 2022 r. była wyższa o 20,23% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w grudniu 2022 r. droższy o 8,13% niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 18% z 227,56 zł w grudniu 2021 r. do 268,49 zł w grudniu 2022 r.
– W całym 2023 roku konsumenci będą musieli przyzwyczaić się do dwucyfrowej inflacji. Wysokie ceny energii, wzrost kosztów produkcji i rosnące koszty pracy będą mieć stałe odzwierciedlenie w cenach żywności. Z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy wynika, że aż 10 z 13 badanych sieci handlowych znacznie podniosły ceny analizowanych produktów. Z naszej analizy wynika, że najbardziej wśród żywności w ujęciu rocznym drożały tłuszcze, nabiał, używki oraz produkty sypkie. Oceniamy, że w kolejnych miesiącach handlowcy będą prowadzić bardzo aktywną politykę cenową tak aby mocno konkurować o klientów. Naszym zdaniem konsumenci podczas zakupów w coraz większym stopniu będą zwracać uwagę na ceny produktów nawet kosztem ich jakości – komentuje wnioski z raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
Grudzień potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem ponownie jest Auchan, który oferował aż 26 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasował się Lidl
z 5, a następnie Makro Cash & Carry z 4 produktami z najniższymi cenami. Na wykresie widzimy, że w sklepach Biedronka znalazły się 3 najtańsze produkty, a w sieci POLOmarket wystąpiły 2 produkty w cenie minimalnej na 40 analizowanych. W sklepach Dino, E.Leclerc, Netto i Selgros Cash & Carry znalazło się po jednym najtańszym produkcie.
Najwięcej najdroższych produktów (14) można było w grudniu ub. r. znaleźć w sieci Netto.
Tuż za nią znalazły się sklepy Dino i POLOmarket (po 11 produktów), E.Leclerc (8 produktów)
oraz Carrefour i Lidl (7 produktów), a dalej: Biedronka, Intermarché i Kaufland (5 produktów), Selgros Cash & Carry (3 produkty) oraz Makro Cash & Carry z 2 produktami z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.
Kanał e-grocery wciąż najdroższy
Na szczycie rankingu najtańszych sieci wciąż pozostaje Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 232,28 zł. To o 0,79 zł, czyli o 0,34% więcej niż najtańszy koszyk w listopadzie ub. r., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 14,59 zł (Lidl) i 28,13 zł (Kaufland).
W grudniu 2022 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 315,88 zł, czyli o 36% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w grudniu 2022 r. najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach – 260,01 zł.
Wzrost cen wszystkich kategorii produktów
Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w grudniu 2022 r. względem 2021 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. Podobnie jak w listopadzie, w ośmiu grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (68,44%) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency dodatkowo wynika, że dodatki podrożały o 26,36%, nabiał o 26%, używki i piwo o 24,67% a produkty sypkie o 22,97%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii napoje (w grudniu 2022 r. drożej o 7,29 %).
Podsumowanie 2022 roku
Najtańszą siecią w skali 2022 roku okazała się sieć Auchan, która w każdym miesiącu ubiegłego roku oferowała najniższą wartość koszyka zakupowego. Średnia wartość koszyka zakupowego w tej sieci wyniosła 216,47 zł. Spośród sklepów tradycyjnych najdroższa była sieć POLOmarket z koszykiem na poziomie 263,64 zł. W rankingu najwyższych cen, podium w skali 2022 r. zajmuje kanał e-grocery ze średnią wartością koszyka na poziomie 282,85 zł.
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc, Intermarché) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.