Zakupy znów są droższe. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency we wrześniu 2024 roku średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o 25 zł w skali miesiąca i 24 zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Dodatkowo w dziesięciu sieciach średnie ceny koszyków przekroczyły próg 300 zł. Najmocniej zdrożały napoje (19%), słodycze (11%) i mrożonki (10%) a spadek zanotowały jedynie produkty tłuszczowe (5%). Najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w sklepach typu Cash & Carry.
Według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych we wrześniu 2024 r. wzrosły w ujęciu rok do roku o 4,9%, a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosły o 0,1%. Ekonomiści prognozują, że w kolejnych miesiącach wskaźnik inflacji będzie kształtował się na poziomie 5% a swój szczyt osiągnie w pierwszych miesiącach 2025 r.
Tylko trzy sieci z koszykiem poniżej 300 zł
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że we wrześniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 25,07 zł czyli 8,82% i wyniosła 309,27 zł. Spadek cen odnotowano jedynie w czterech sieciach, a w pozostałych dziewięciu ceny badanych produktów były wyższe niż w sierpniu br. Dodatkowo w aż dziesięciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (71,05%), natomiast największy spadek w sklepach Selgros Cash & Carry (1,16%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost ceny koszyka zanotowano w sieci Biedronka, w której średnia cena koszyka we wrześniu 2024 r. była wyższa aż o 109,10 zł niż w 2023 r., tj. o 50,31%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w 4 sklepach, były to: Makro Cash & Carry (2,55 %), E.Leclerc (2,41%) czy Carrefour (2,19%). Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 8,50% z 285,05 zł we wrześniu 2023 r. do 309,27 zł we wrześniu 2024 r.
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 235,54 zł (więcej o 74,78 zł niż w sierpniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 359,54 zł (mniej o 3,08 zł niż w sierpniu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w sierpniu 2024 r. wyniosła 124,00 zł i jest ona o 77,86 zł wyższa niż w sierpniu br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego we wrześniu 2024 r. była wyższa o 21,32% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w sierpniu 2024 r. droższy o 4,22% niż w 2023 r.
– Inflacja nie powiedziała ostatniego słowa. I jest to bardzo widoczne w najnowszej analizie ASM Sales Force Agency. Z naszego badania wynika, że na początku jesieni klienci robiący zakupy w największych sieciach handlowych znów muszą głębiej sięgnąć do kieszeni. Średnia cena koszyka zakupowego ponownie przekroczyła granicę 300 złotych. To wyraźny wzrost, bo w porównaniu do sierpnia badany koszyk podrożał we wrześniu o 25 złotych a rok do roku o 24 złote. Analiza naszych ekspertów wskazała, że najmocniej, bo aż o 19 procent zdrożały napoje, o 11 procent słodycze, duży wzrost notują mrożonki – 10 procent, spadek widzimy tylko w przypadku produktów tłuszczowych – o 5 procent. Przed nami okres stopniowego wzrostu cen, ekonomiści spodziewają się ponownie wyższej inflacji i klienci muszą być na to gotowi. Choć sieci handlowe będą prowadzić aktywną politykę cenową to już widzimy, że będą mieć tu ograniczone możliwości i na przełomie roku ceny będą znowu wyższe niż przed rokiem – komentuje wnioski z raportu Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM Sales Force Agency.
Najtańsze zakupy w sklepach typu Cash & Carry
Z wrześniowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen zajął Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 280,27 zł. To wzrost o 96,72 zł, czyli o 52,69% więcej niż najtańszy koszyk w sierpniu br., należący przed miesiącem do sieci Lidl.
Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 6,88 zł (Selgros Cash & Carry) i 7,70 zł (Makro Cash & Carry). Najwyższą wartość koszyka zakupowego we wrześniu 2024 r. odnotowano w sieci POLOmarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 330,30 zł.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash & Carry – 287,56 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store – 362,68 zł. Natomiast najtańsze zakupy (305,83 zł) można było zrobić w sklepach hybrydowych, czyli sieciach oferujących sprzedaż stacjonarną oraz internetową.
Zdrożało 9 na 10 analizowanych kategorii produktów
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że we wrześniu 2024 r. względem 2023 roku podrożało 9 na 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku potaniały jedynie produkty tłuszczowe (5,15%). W największym stopniu zdrożały napoje. We wrześniu br. wzrost ten wyniósł 19,37% wobec 2023 r. jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku chemia domowa i kosmetyki (we wrześniu 2024 r. drożej o 2,86 %). W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w sierpniu 2024 r. taniej o 0,40%).
We wrześniu br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem został Selgros Cash & Carry, który oferował 12 produktów w cenach minimalnych. Tuż za nim uplasował się Auchan z 11 produktami z najniższymi cenami a następnie Netto (5 produktów), Kaufland (4 produkty), Makro Cash & Carry (3 produkty), E.Leclerc i Lidl (po 2 produkty). Na wykresie widzimy, że w sieciach: Biedronka, Dino, Intermarché i POLOmarket znalazło się po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.
Najwięcej najdroższych badanych produktów (25) można było we wrześniu br. znaleźć w sieci Netto. Kolejno uplasowały się sklepy Aldi i POLOmarket (po 6 produktów). Następnie Lidl (5 produktów), Biedronka, Dino, Intermarche (po 4 produkty), Kaufland, E.Leclerc, Selgros Cash & Carry (po 2 produkty), Auchan, Carrefour, Makro Cash & Carry po 1 produkcie z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.
Pełne Badanie i Raport Koszyk Zakupowy znajdą Państwo poniżej:
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.
Prawa autorskie do niniejszego raportu – Badanie i Raport: Koszyk Zakupowy oraz prawa do baz danych stanowiących podstawę jego opracowania przysługują ASM Sales Force Agency sp. z o.o. Jakiekolwiek wykorzystanie raportu oraz zawartych w nim zestawień informacji dotyczących cen w celach komercyjnych, w tym promocyjnych i informacyjnych, jest zabronione i wymaga zgody ASM Sales Force Agency sp. z o.o.