Stabilizacja dynamiki wzrostu cen w sieciach handlowych

Wyniki najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency wykazują stabilizację tempa wzrostu cen podstawowych produktów spożywczych. To już trzeci miesiąc z rzędu, kiedy podwyżka średniej ceny koszyka zakupowego utrzymuje się na podobnym poziomie. W maju br. codzienne zakupy spożywcze wzrosły o nieco ponad 2 zł zarówno w porównaniu z poprzednim miesiącem jak i w skali roku. Już tylko w pięciu sieciach za zestaw najpopularniejszych artykułów codziennego użytku zapłacimy poniżej 300 zł. Rok do roku najbardziej poszły w górę ceny napojów (18,80%) a spadek zaliczyło aż sześć kategorii produktów. Najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w hipermarketach.

W maju 2024 roku według danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,5%, a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,1%. Majowy odczyt inflacji okazał się wyraźnie niższy od oczekiwań większości ekonomistów. Zdaniem większości ekspertów druga połowa roku przyniesie wzrost inflacji.

Auchan najtańszy choć z największym wzrostem cen

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w maju br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 2,12 zł i wyniosła 297,42 zł. Wzrost cen odnotowano w aż ośmiu sieciach, a w pozostałych pięciu ceny badanych produktów były niższe niż w kwietniu br. Dodatkowo w ośmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan (7,93%), natomiast największy spadek w sklepach Intermarché (3,31%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 8 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano podobnie jak przed miesiącem w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w maju 2024 r. była wyższa aż o 74,59 zł niż w 2023 r., tj. o 29,90%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Kaufland (7,33%), Selgros Cash & Carry (6,23%), E.Leclerc (5,53%), Dino (1,47%) i Biedronka (1,11%). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o zaledwie 0,79% z 295,10 zł w maju 2023 r. do 297,42 zł w maju 2024 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 215,17 zł (więcej o 22,30 zł niż w kwietniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 363,68 zł (mniej o 8,95 zł niż w kwietniu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w maju 2024 r. wyniosła 148,51 zł i jest ona o 31,25 zł niższa niż w kwietniu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w maju 2024 r. była niższa o 2,11% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w maju 2024 r. tańszy o 3,25 % niż w 2023 r.

– Tegoroczna wiosna w największych sieciach handlowych upływa pod znakiem stabilizacji cen. Nie oznacza to, że jest tanio, ale ceny zmieniają się nieznacznie w porównaniu do naszych poprzednich badań. W maju w porównaniu do kwietnia wzrost wyniósł mniej niż 1 procent, podobnie było w zestawieniu rok do roku. Z naszej analizy wynika również, że ceny wzrosły w 8 na 13 przebadanych sieci. Naszym zdaniem obserwujemy teraz pewne uspokojenie cen w największych sieciach handlowych. Aktualnie sprzedawcy starają się przyciągnąć uwagę klientów akcjami specjalnymi związanymi z rozpoczynającymi się mistrzostwami Euro 2024 w piłce nożnej. W najbliższym czasie, jak co roku, konsumenci będą mogli liczyć na wiele ofert sezonowych a także tradycyjnych promocji, związanych z nadchodzącym latem i zaczynającymi się już niebawem wakacjami – komentuje wnioski z raportu Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM Sales Force Agency.

Która sieć najtańsza w maju?

Z majowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen utrzymał Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 245,40 zł. To wzrost o 18,03 zł, czyli o 7,93% więcej niż najtańszy koszyk w kwietniu br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 5,54 zł (Biedronka) i 38,13 zł (Kaufland). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w maju 2024 r. odnotowano w sieci POLOmarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 328,15 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach – 288,23 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w sklepach typu dark store – 348,41 zł. Natomiast najtańsze zakupy (297,42zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Sześć kategorii produktów ze spadkiem

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w maju 2024 r. względem 2023 roku podrożały 4 na 10 analizowanych kategorii produktów: napoje, produkty sypkie, używki i piwo oraz słodycze. W ujęciu rok do roku spadek odnotowały produkty tłuszczowe (20,97%), mrożonki (2,84%), nabiał (1,01%), dodatki (0,55%), chemia domowa i kosmetyki (0,24%) oraz mięso, wędliny i ryby (0,17%). W największym stopniu zdrożały napoje. W maju br. wzrost ten wyniósł 18,80% wobec 2023 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 7,20%, używki i piwo o 4,33% oraz słodycze o 2,00%.  W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w maju 2024 r. taniej o 0,17%).

W maju br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem została Biedronka, która oferowała 19 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasował się Auchan z 10 produktami z najniższymi cenami a następnie Kaufland (8 produktów) i Dino (3 produkty).  W sieciach Aldi i Netto znalazły się po 2 najtańsze produkty a w sklepach E.Leclerc i Selgros Cash & Carry po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (17) można było w maju br. znaleźć w sieci Intermarché. Kolejno uplasowała się sieć Netto (11 produktów), a następnie Carrefour (5 produktów), E.Leclerc, Lidl i POLOmarket (po 4 produkty), Aldi i Dino (po 3 produkty) oraz sklepy Biedronka z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Pełne Badanie i Raport Koszyk Zakupowy znajdą Państwo poniżej:

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy

Metodologia badania

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) – wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery – sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store – wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) – sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) – samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc) – sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.

 

Prawa autorskie do niniejszego raportu – Badanie i Raport: Koszyk Zakupowy oraz prawa do baz danych stanowiących podstawę jego opracowania przysługują ASM Sales Force Agency sp. z o.o. Jakiekolwiek wykorzystanie raportu oraz zawartych w nim zestawień informacji dotyczących cen w celach komercyjnych, w tym promocyjnych i informacyjnych, jest zabronione i wymaga zgody ASM Sales Force Agency sp. z o.o.

Warte uwagi

Dedykowany zespół ekspertów przystępuje do oceny projektu pod kątem wszystkich potrzeb i analizuje możliwe ścieżki prowadzenia projektu z możliwie jak największym, możliwym wykorzystaniem narzędzi, jakie dostarcza nam aplikacja DataSense.